Trainingsweek 11

Maandag hield ik een rustdag. Geen probleem, want dat past prima zo vlak na Mallorca.

Dinsdag stond er een gezamenlijke training van 15 kilometer op het programma. Het was een pittige intervalopbouw met blokken van 30 seconden tot 3 minuten hard, telkens afgewisseld met korte stukjes rust. Het ging eigenlijk verrassend goed. Ik liep lekker en snel, en zelfs toen ik wat moest doorbijten bleef het gevoel goed. Jammer alleen dat mijn Garmin besloot te onttrainen – maar goed, dat zijn details. Belangrijkste was dat de benen goed meewerkten en ik zonder problemen door alle intervallen heen kwam.

Woensdag mocht ik aan de bak voor een duurloop van 15 kilometer. De training voelde zwaar aan: mijn ademhaling wilde niet fijn onder controle komen en mijn hartslag bleef hoger dan ik gewend ben. Toch kon ik het tempo mooi vasthouden, rond de 4:54 min/km gemiddeld. Achteraf voelde het resultaat beter dan tijdens het lopen zelf. Soms moet je vertrouwen op de cijfers en accepteren dat het gevoel onderweg niet altijd top is.

Donderdag liep ik een ontspannen herstelloopje van 5,8 kilometer. Mijn tempo lag een stuk lager dan de dag ervoor (gemiddeld 16 seconden trager per kilometer) maar dat maakte niet uit. Het voelde gewoon heel relaxed. Precies wat ik nodig had.

Vrijdag was opnieuw een rustdag. Even bijkomen en de benen laten herstellen voor het weekend.

In het weekend zijn we met de hele familie (mijn ouders, broer en zus met gezin) een weekendje weg naar Zeeland in verband met het 40-jarig huwelijk van pap en mam. Op zaterdag stond 3x 5 minuten iets sneller dan je marathon tempo. (iets sneller is 10”/km.) pauze is 5′ in dl.1 (verder goed in- en uitlopen) op het programma. Dit heb ik lekker op zaterdagochtend kunnen doen aan de kust. Het was even zoeken naar het juiste tempo. Ik liep makkelijk te snel zonder dat het al te veel moeite koste. Totale loopje van 7,1km, voelde goed!

Zondag sloot ik de week af met nog een duurloop van 12 kilometer in een rustig tempo. Ik had vooraf een mooi rondje uitgezet in het Zeelandse van precies 12 kilometer. Het lopen voelde wederom heerlijk! Gemiddeld tempo vam 5:17 met een hartslag van gemiddelde 137 bpm. Hier word ik vrolijk van! Het voelde ook echt zo, het liep heerlijk! Het was fris, 13 graden, maar de benen draaiden soepel. De week eindigde daarmee net zo mooi als hij begon: steady kilometers, vertrouwen tanken en vooral plezier in het lopen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *