Over mij
Hardlopen en ik
Hardlopen is mijn grootste passie. Voor mij is het meer dan alleen sport – het is vrijheid, energie en een manier om mijn hoofd leeg te maken. Of ik nu door de natuur ren of mezelf uitdaag tijdens een training, elke kilometer geeft mij nieuwe kracht. Met hardlopen blijf ik niet alleen fit, maar ontdek ik ook steeds opnieuw mijn grenzen én hoe ik die kan verleggen.
Ik ben 36 jaar, vader van twee jonge jongens en werk als business controller. Hardlopen is mijn uitlaatklep en mijn grootste passie. Na een drukke werkdag of een volle dag met het gezin geeft het mij de vrijheid om mijn hoofd leeg te maken en nieuwe energie op te doen. Mijn achtergrond in het leger heeft me geleerd om discipline en doorzettingsvermogen te combineren. Deze eigenschappen zie ik ook terug in het hardlopen. Voor mij gaat het niet alleen om sneller of verder, maar ook om balans vinden tussen werk, gezin en sport, en vooral genieten van elke kilometer.
Hardlopen is voor mij een passie die steeds meer betekenis heeft gekregen in mijn leven. Tegenwoordig loop ik vier keer per week volgens een Garmin Coach-schema. Ik ben lid van de Peelrunners in Horst – al kom ik daar minder vaak dan ik zou willen – en geniet van de structuur die het hardlopen mij geeft, naast mijn werk en gezinsleven.
In het verleden was ik werkzaam bij de Koninklijke Landmacht. Gedurende mijn diensttijd was ik niet lid van een additionele sportvereniging. Beweging had ik immers al voldoende op het werk. Hier nam ik tweemaal in de week deel aan de sportlessen en hadden we eenmaal per week met alle collega’s van mijn eenheid een gezellige hardloopsessie op de kazerne. Nadat ik in 2017 de dienst had verlaten liep ik met enige regelmaat hard maar vooralsnog zonder doelstelling. Het hardlopen was voor mij een laagdrempelige manier om in beweging te worden voorzien. Langzaam werd de regelmaat minder tot ik eind 2018 stelde dat het anders moest. Omdat ik zonder al te veel moeite al prima 10+ kilometer kon lopen heb ik direct hoog ingezet. Het moest immers wel iets worden waarvoor ik moeite moest doen: de marathon van Eindhoven!
De eerste marathon die ik liep was dan ook in 2019 in Eindhoven. Eerlijk gezegd dacht ik vooraf: dat doe ik wel even. Ik nam het trainen niet serieus genoeg, en dat voelde ik onderweg. Toch finishte ik in 4:03, een ervaring die me liet zien hoe belangrijk voorbereiding is. Twee jaar later, in 2021, stond ik aan de start van de Berlijn Marathon. Dit keer pakte ik het heel anders aan. Van mijn vriendin Linda kreeg ik een compleet trainingspakket cadeau voor kerst, inclusief privétrainingen en fysiobegeleiding. Met haar en ons zoontje Vic langs de kant, voelde ik me sterker dan ooit. Het resultaat: een prachtige marathon in 3:23, een prestatie waar ik enorm trots op ben.
Nu draait hardlopen voor mij niet alleen om tijden of prestaties, maar ook om genieten van elke kilometer, het vinden van balans tussen werk, gezin en sport, en het steeds opnieuw ontdekken van mijn grenzen. Tegelijkertijd hou ik ervan om naar nieuwe doelen toe te werken. Zo staat de halve marathon van Eindhoven op mijn planning, die ik in 1:35 wil lopen. Daarna wil ik in 2026 tijdens de Venloop richting de 1:25 gaan, om datzelfde najaar een marathon te lopen binnen 3:15.
