Tweede kwartaal met een nieuw PR

Door het coronavirus zijn eigenlijk alle hardloopdoelen komen te vervallen. Dit is het gevolg van het uitblijven van hardloopwedstrijden en de geplande Marathon van Berlijn. Op 24 juni is deze definitief afgelast. Vette bummer!

In april nog mijn PR op de 5km aangescherpt. Corona was wel in het land, en de intelligente lockdown was al een feit. Toch had iedereen in april nog hoop dat het beter zou gaan later in het tweede kwartaal. Om die reden bleef ik gemotiveerd om te blijven lopen. Sterker nog, ik liep nog nooit eerder zo veel kilometers in een maand: 207,12 kilometer. Mijn VO2max was ondertussen gestegen naar 59 (voor het vergelijk, in januari had ik 54). Nu is het natuurlijk zo dat dit geen vast gegeven is en dat Garmin natuurlijk niet te vergelijken is met een inspanningstest maar het geeft wel aan dat het in ieder geval lekker ging. Ik liep een record op de halve marathon (1:41:29) en het voelde goed!

In mei had ik nog steeds hoop dat de Marathon van Berlijn door zou gaan. Ik moest er dan ook voor zorgen dat ik genoeg volume in mijn benen had alvorens ik kon beginnen aan de marathon training. Vooraf aan mijn schema was de bedoeling dat ik wekelijks tussen de 50 en 60 kilometer per week liep. Met 199,39 kilometer in mei kwam ik hier goed bij in de buurt. Ik heb 16 hardloopsessies gehad waarbij ik op 17 mei mijn nieuw persoonlijk record liep op de 5 kilometer: 19:52. Eindelijk die sub 20! Dit voelde lekker! Verder stond mei uit verschillende sessies van ongeveer 10 a 15 kilometer met drie uitschieters. Zo heb ik namelijk op 3 mei een hardloopsessie van 26 kilometer gelopen in 2:32:18 (5:51 min/km) met een gemiddelde hartslag van 141 bpm. Op 10 mei liep 31 kilometer in 2:57:05 (5:43 min/km) met een gemiddelde hartslag van 141 bpm. Er was een stijgende lijn tijdens mijn langzame duurloop. Op 31 mei begon ik vol goede moed aan een sessie van 22 kilometer. Deze liep ik in 2:04:35 (5:40 min/km) met een gemiddelde hartslag van 144 bpm. Dit is natuurlijk wat hoger dan de eerdere lange duurlopen, echter was hiervan 11 kilometer in het bos en dus met mul zand en kleine heuveltjes. Dit zal mee dus wel mee hebben gespeeld.

Juni is een geval apart, mijn zoon Vic is op 16 juni geboren! Hierdoor is het belang van hardlopen uiteraard op een lager pitje komen te staan. Die kleine vreet natuurlijk energie en tijd. In de eerste twee weken van juni liep ik 10 sessies waarvan 1 een langere duurloop van 25 kilometer was. Dit deed ik in 2:26:02 (5:50 min/km) met een gemiddelde hartslag van 138 bpm. Dikke prima dus! Na de geboorte van Vic liep ik in juni nog maar 5 sessies. Ook hoorde ik toen dat de Marathon van Berlijn definitief niet door gaat in 2020. Balen, het zat er aan te komen maar toch doet het pijn om te horen als het dan definitief is. Niets aan te doen. De reisorganisatie gaf de optie om je op te geven voor de marathon van 2021. Voor nu is dat dan ook m’n enige lange termijn hardloop doel.

Delen via: