Trainingsweek 7

Zoals inmiddels gebruikelijk was maandag rustdag. Om die reden pas op dinsdag mijn eerste training gelopen: in het bos! Een soort verkorte boscross met 15x een rondje berg op, berg af van ongeveer 480 meter met wisselende pauzes. Het tempo moest hoog zijn maar de nadruk lag op looptechniek. Voor de training nergens last van, tijdens de loopscholing begon echter met een bepaalde oefening (waarbij beide voeten onder je lichaam staan en deze daarna al springend verplaatst naar breder dan schouder breedte) de pijn in de rug. Door tijdens de training bewust op de loophouding te letten (en dus niet kaars rechtop maar een beetje voorover gebogen) heb ik er tijdens de training geen last van gehad. De dag erna was een ander verhaal…

Op woensdag stond er 14km in 4:40 – 4:45 min/km op de planning. Ondanks dat ik het tempo nog niet eens zo snel vind vond ik het wel een zware training, zware benen door de dag ervoor maakte het er niet makkelijker op. Mijn hartslag van gemiddeld 154 n maximaal 176 bpm kan een vertekend beeld geven daar het via de pols is gegaan en niet via de borstband wat ik normaal doe. Continu last gehad van mijn rug, deze voelde zwak. Alsof het er ieder moment in kon schieten.

Om rustig te kunnen herstellen liep ik donderdag een rustig herstelrondje: tussen de 30 en 40 minuten op een ontspannen tempo. Voor aanvang training had ik nog last van mijn rug, tijdens de training heb ik er geen last van gehad. Het zit vooral aan de rechter zijde… Geen verdere bijzonderheden.

Vrijdag was weer een rustdag om zo op zaterdag weer fit te kunnen starten met de extensieve intervaltraining: na de warming-up 5×1.000 meter in 4:17min/km met daartussen steeds 200 meter rust. Tijdens het lopen ietwat last gehad van mijn rug maar niet noemenswaardig. Ging verder erg lekker. Warming-up en cooling-down beide 1.250m en daartussenin de kern: 5×1.000 in 4:11, 4:13, 4:14, 4:13 en 4:06 min/km. Allemaal te hard maar er was nog over 🙂

De duurlopen worden steeds langer, gelukkig mag ik er dan ook steeds langer over doen: op zondag stond er een duurloop van twee uur en drie kwartier op de planning met een tempo van 5:20 – 5:25 min/km. Ik zou dan ongeveer uitkomen op 30 kilometer. Om die reden heb ik een ronde uitgezet die loopt over de omliggende kerkdorpen. En ik zag er in de ochtend toch tegenop. 30 kilometer is ver! Maar het ging erg lekker! Met een gemiddelde bpm van 140 liep ik een snelheid van 5:19 min/km. In alle eerlijkheid moet ik wel zeggen dat ik 3 keer gestopt ben onderweg (in totaal misschien 5 minuten) om een reep en rozijntjes te pakken. Deze zaten namelijk achter in mijn camelbak waardoor ik dit niet al lopend kan. Erg tevreden met hoe het gegaan is aangezien ik geen last van mijn rug meer had. Ook na de training geen zware benen of wat dan ook. Ging lekker!

Delen via: