Trainingsweek 6

Het wordt onderhand flauw om te zeggen dat er weer een record verbroken is. Daarom is de titel van dit bericht lekker dekkend voor de periode waar ie betrekking op heeft. Week 6 van het trainingsschema!

Op dinsdag stond er weer een training met de trainer op de planning. Dit was na de warming-up en loopscholing een kern waarbij de nadruk op looptechniek lag. Om de 25 meter lag er een bordje waarbij je van bordje naar bordje versnelt en daarna weer 25 meter rust. Zo liep ik 5 rondes van 5 keer 25m sprint met 25m uitlopen tussendoor. 5 Rondes met 50m sprint en 25m uitlopen en daarna 2 rondes met 125m sprint en 25m uitloop. Na de loopscholing geen last van mijn rug, na de training was de pees wel ietwat gevoelig.

Een dag later was dit gelukkig alweer verdwenen. Omdat Linda jarig was iets eerder gestopt met werken zodat we in de avond tijd voor elkaar hadden. Op de planning stond een duurloop van 28 kilometer. Om kwart voor 4 vertrokken en het was goed warm. Onderweg deze keer wel voeding mee en 1 waterstop geregeld. Door de warmte was echter toch echt een zware training, dit had ik op dat moment niet kunnen voorkomen. Het eerste uur ging echt prima, 2e uur werd het al wat zwaarder en de laatste 30 minuten was het afzien. Ik kan gerust zeggen dat het pijn aan de beden deed. Toch ben ik al met al wel tevreden aangezien ik het uitgelopen heb op het juiste tempo (5:01 min/km gemiddeld) met ook nog niet eens zo’n slecht gemiddeld bpm (153) maar de hitte heeft absoluut parte gespeeld.

Om hier goed van te herstellen stond er op donderdag een een rustig herstelrondje op de planning van ongeveer 30 a 40 minuten. Zo gezegd zo gedaan: 6,46 kilometer in 37:16 (5:46 min/km gemiddeld) met een gemiddelde hartslag van 134 bpm. Daar ben ik best tevreden mee aangezien ik dacht dat die hoger zou zijn na de inspanning van de dag ervoor.

Op zaterdag stond er weer eens een keer duizendjes op de planning, na de warming-up was het tijd voor 4×1.000 meter in 4:17min/km met daartussen steeds 200 meter rust. De zon scheen al vroeg in de ochtend maar het was prima loopweer. Al voel je natuurlijk wel dat de zon zijn ding doet. Ieder tempo iets te hard gelopen (4:11, 4:12, 4:10 en 4:16 min/km). Niet bewust maar er zat nog genoeg in de tank. Het ging gewoon lekker.

De naam duurloopzondag zegt het al, het was weer tijd voor een duurloop! Dezelfde training als vorige week zondag: Twee en een half uur op een tempo tussen 5:20 en 5:25 min/km. In de ochtend vroeg vertrokken om de ergste hitte voor te zijn. Ditmaal had ik mijn Camelbak meegenomen om onderweg in ieder geval voldoende te kunnen drinken. De eerste zeven een een halve kilometer liep een vriend van mij mee en de rest van de route heb ik met Spotify gelopen. Het was ook dezelfde route als vorige week dus het was ondertussen bekend terrein. Prima loopje aan gehad. De statistieken: 28 kilometer in twee en een half uur: 5:21 min/km met een gemiddeld bpm van 144. En zo sloot ik de week af met 77,9 kilometer, toch een recordje 😉

Delen via: