Terugblik vakantieperiode

Afgelopen twee weken ben ik op vakantie geweest in het mooie Mexico. En wat doe je dan als je aan het trainen bent voor je eerste marathon? Juist, trainen op vakantie! Ik had alles wat ik nodig had bij me. Voordat ik op vakantie ben gegaan was mijn langste duurloop 29 kilometer. Deze is toen feilloos is verlopen. Hoe ging het me in Mexico af?

Op vakantie heb ik eerst een rondje van 5 kilometer gelopen waar ik voor de lokale temperatuur en luchtvochtigheid veel te hard van stapel ging. Dit resulteerde in een gemiddeld tempo van 4:51 per kilometer met een gemiddelde hartslag van 160 bpm. Niet echt om over naar huis te schrijven maar ik nam het mezelf niet kwalijk. Noem het enthousiasme 🙂

De dag na mijn eerste rondje heb ik samen met mijn vriendin een rondje Playacar gelopen. Weer 5 kilometer maar het voornemen was nu (aangezien we samen liepen) lekker rustig aan te doen en hiermee mijn hartslag onder controle te houden. Op deze manier hoopte ik beter te acclimatiseren. Niets was minder waar. Met een gemiddelde van 8:17 per kilometer was mijn hartslag evengoed 160 bpm. Dit vond ik vreemd maar kon de vinger niet direct op de zere plek leggen. Hierbij moet ik wel aangeven dat dit een interval betrof. Normaliter in Nederland heb ik bij zulke snelheden niet zo’n hoge hartslag. Ook niet bij intervaltrainingen.

Gedurende de vakantie heb ik ook regelmatig gezwommen om buiten het hardlopen om ook in beweging te blijven. Aangezien het gevoelsmatig zo warm was kon ik mezelf niet altijd motiveren om werkelijk vroeg op te staan en voor zonsopkomst aan de slag te gaan. Gelukkig had mijn vriendin ook de nodige motivatie om mij mee te nemen met haar volgende hardlooptraining. Er stond 30 minuten aaneengesloten op de planning. Met een gemiddelde van 7:20 per kilometer en een gemiddelde hartslag van 153 zag ik dit als een vooruitgang. Het leek erop dat ik langzaam was gewend aan het continent.

Drie dagen later had ik het idee om 10 kilometer te gaan lopen. Echter, had ik gedurende de loop al snel in de gaten dat dit niet ging lukken. Mijn gewenning aan de temperatuur was niet wat ik had verwacht. Misschien had het te maken met een ander ritme (er is immers 7 uur tijdsverschil), of toch met de hitte. Zodra ik na 5,68 kilometer stopte met hardlopen kwam de hitte me tegemoet. Ik was blij dat ik nog een beetje water bij me had, maar de 10 kilometer zaten er gewoon niet meer in. Ik liep die afstand in 30:46 wat een gemiddeld tempo oplevert van 5:25 per kilometer. De gemiddelde hartslag was 153 bpm. Ook nu was het tempo en hartslag nog afwijkend van hetgeen normaal voor me is. Het zal dan toch de hitte wel zijn.

Eenmaal terug in Nederland (5 september) was de temperatuur weer wat je er van verwacht: bewolkt, regenachtig en prima om in te lopen. Dit heb ik in de avond dan ook gedaan. Ik ging voor een snelle 5 kilometer en dat is gelukt. Met een tijd van 22:12 leverde deze run me een gemiddelde op van 4:26 per kilometer met een gemiddelde hartslag van 155 bpm. Aangezien ik op 7 september een lange langzame duurloop heb gepland gaf dit de burger moed.

Het liep echter anders dan gehoopt. Op 7 september begon ik aan mijn koers die via verschillende dorpjes een duurloop zou moeten zijn van 32 kilometer. Na 3 kilometer had ik al moeite met het aanhouden van mijn marathontempo en het viel me op dat mijn hartslag hoger was dan normaal. Ik heb toen even pauze gehouden om deze wat te laten zakken. Dit heeft niet mogen helpen en ik was niet in staat om met het marathontempo met hartslag onder controle te krijgen. Uiteindelijk heb ik er maar voor gekozen om te luisteren naar mijn hartslag en deze rond de 150 en 155 bpm te houden. Hierdoor liep ik op een tempo van gemiddeld 5:40 per kilometer waarbij ik om de 11 kilometer 2 minuten liep. Dit is meegenomen in het gemiddelde tempo. Mijn benen voelden zo leeg dat ik me op heb laten halen na ongeveer 24,5 kilometer. Wat me hierna opviel na een uitgebreidere analyse thuis is dat mijn rusthartslag al sinds de vakantie hoger is dan normaal. Dit kan betekenen dat er een griepje op komst is, of dat mijn lichaam meer rust nodig heeft om goed te herstellen. Op moment van schrijven weet ik inmiddels wat het is. Nu heb ik helaas de griep te pakken. Hopelijk is na het herstel ook mijn rusthartslag weer op normaal niveau, anders zal ik moeten wachten met trainen.

Vooruitblik week 9

Week 9 bestaat voor mij een uit een duurloop van 90 minuten met een gemiddelde hartslag van ongeveer 156 bpm, een snelle duurloop van netto 95 minuten met een gemiddelde hartslag van 162 bpm en een lange langzame duurloop van 32 kilometer met een gemiddelde hartslag van ongeveer 155 bpm. Als alles goed gaat loop ik de lange langzame duurloop met een gemiddelde snelheid van 5:20 per kilometer. Zolang echter mijn rusthartslag niet goed zakt zal ik trainingen moeten overslaan. Zodra mijn rusthartslag onder de 50 bpm is gezakt ga ik er vanuit dat ik voldoende uitgerust ben om de trainingen te hervatten. Ik ga dan beginnen bij de training die op dat moment op de planning staat. Ik blijf dus niet wachten op de trainingen. Of dit verstandig is durf ik niet te zeggen. Maar met de marathon in het verschiet durf ik niet te veel laten gaan.

Delen via: