Road to Berlin

Vorig jaar stond ie al op de planning, echter dit jaar ziet het er (nog) naar uit dat deze eindelijk door gaat. Als dat zo is, ben ik er bij!

Om zo goed mogelijk in vorm aan de start te verschijnen heb ik een trainer in de hand genomen. Zoals eerder te lezen ben ik enorm tevreden over de fysiotherapeut de Kinesist en via hem ben ik in contact gekomen met Chris Beurskens. Met hem heb ik mijn doel besproken: de marathon van Berlijn in 3 uur en 30 minuten met behoud van lichaam en plezier.

Op de vrijdag voorafgaand aan week 1 van het trainingsschema heb ik de coopertest afgelegd. Dit is een test waarin je in 12 minuten zo ver mogelijk moet lopen. Mijn persoonlijk record ligt hier op 3.250 meter maar had niet het idee dat ik dit nog kon evenaren (was een record uit de tijd dat ik nog bij de Koninklijke Landmacht werkte: 2016). Het resultaat viel was 3.175 meter, helemaal niet slecht!

Om zo gericht mogelijk te kunnen trainen zijn we de maandag van week 1 direct begonnen met de inspanningstest bij de Kinesist. Hierbij is er gekeken naar (rust)hartslag, hartslagzones, vet percentages, gewicht en zo verder. Hieruit bleek dat ik mijn Bourgondische levensstijl maar beter achterwege kan laten en het mijn prestaties ten goede komt als ik 3% (2kg) af zou vallen. Nu ben ik absoluut niet dik, maar als je lichter bent hoef je uiteraard minder mee te nemen en ben je met dezelfde inspanning simpelweg sneller. Dit wil ik in de tijd naar de marathon toe zeker gaan bewerkstelligen. Ik zal zeker niet alles laten wat ik lekker vind, maar als ik er rekening mee houd moet 2kg in 12 weken toch wel te doen zijn.

Dinsdag stond er voor het eerst een training op het programma bij Chris zelf. We zijn na de warming-up begonnen met loopscholing. Dit doe ik normaal nooit en dat kon de rest natuurlijk ook zien. Het ging allemaal wat onhandig en er is dus nog ruimschoots ruimte voor verbetering. Na de loopscholing 5x100m (200 rust), 5x200m (200 rust) en 5x 300m gelopen waarbij tijdens de versnelling de nadruk lag op netjes en constant lopen. De vijfde versnelling moest net zo snel zijn als de eerste. Dit ging goed maar had tijdens de cooling-down toch wel last van mijn achillespees. Goed in de gaten houden dus. Dit blijft een punt van aandacht.

Op woensdag stond er een duurloopje van 15 kilometer op de planning waarbij de snelheid 5:26 min/km moest zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Gemiddeld 145 bpm wat ik zelf toch wel aan de hoge kant vind, niet in vergelijking met 2019 (road to Eindhoven) maar wel met m’n pre-corona hartslag. 18 april liep ik namelijk een halve marathon met een tempo van 5:24 min/km wat dus en verder is (naar mate de afstand verder is stijgt je hartslag) en iets sneller. Maar helaas is daar toch niets aan te doen.

Donderdag stond in het teken van 3×1.000m waarbij de eerste 1.000m iets langzamer moesten zijn dan mijn beoogd tempo tijdens de Kwaakerrun (dit was 4:12 min/km), de tweede 1.000m op het beoogde tempo en de derde 1.000m iets sneller dan het beoogde tempo. Resultaat: respectievelijk 4:02, 4:05 en 4:08 min/km. Lekker hoor!

Vrijdag later op de middag heerlijk met mijn vriendin in de tuin gezeten (#wijntjes_drinken) en genieten van het zonnetje. ’s Avonds terrasje gepakt met vrienden dus dit kwam de training zaterdag absoluut niet ten goede. Nu al mijn goede voornemen kwijt om af te vallen? Nee joh! Soms moet je ook genieten! Zaterdag was de training 20 minuutjes heel rustig lopen met 3 Steigerungen (Steigerung is een training om te werken aan je snelheid en is zowel geschikt als warming-up en cooling-down als om je snelheid te verbeteren bron: Runnersworld.com).

En op zondag was het dan zo ver: mijn eerste wedstrijd sinds de 7Heuvelen nightrun, de Kwaakerrun! Mijn doel was om binnen 42 minuten te finishen, al had ik wel het idee dat 4:12 min/km voor 10 kilometer hard is. Volgens de uitslag van mijn Coopertest moest het me lukken en had er zelf ook vertrouwen in, al heb ik toch altijd zo’n stemmetje in mijn hoofd die verteld dat het toch wel hard is. En dat is het ook. Máár, het is gelukt! Met een tijd van 41 minuten en 39 seconden heb ik mijn persoonlijk record verbeterd met 1 minuut en 32 seconden (was 43:11)!

Delen via: