PR op de halve marathon!

De kop is er af en de eerste persoonlijke records zijn al verbeterd. Vorige week die van de 10km, nu op de halve marathon! Lees er alles over in deze blog!

De week begonnen met rustig een rondje uitlopen. Dit was wel nodig na het verbeteren van mijn persoonlijk record op de 10 kilometer. Buiten het feit dat mijn pees naderhand een beetje gevoelig was zijn er eigenlijk weinig bijzonderheden te melden. In totaal 5,57 kilometer uitgelopen in 32 minuten en 33 seconden. Gemiddeld tempo 5:50 min/km met 134 bpm.

De tweede training was een intervaltraining samen met mijn trainer. Na de warming-up en loopscholing zijn we begonnen met de kern: er was een vierkant uitgezet en per zijde moest er worden versneld zonder dat er op het laatst werd gesprint. Dit voelde als een erg fijne training.

Op woensdag stond er een lange duurloop gepland. De bedoeling was dat dit in zone 1 (tot en met 132bpm) plaats zou vinden met een snelheid van 5:26min/km. Die snelheid zou volgens mijn trainer namelijk bij die bpm horen. Echter had ik voor deze training nog niet ontdekt dat bij de gegeven zone’s een tempo hoort. Ik liep de 18 kilometer precies op de afgesproken snelheid met een bpm van 145. Wel had ik het gevoel dat het continu wind in was.

Donderdag en vrijdag de rust gepakt en op zaterdag training nummer 4 gelopen. Dit was weer een rustige: uitlopen in een relax tempo met daarna 3 Steigerungen. Zo gezegd zo gedaan. Eigenlijk hetzelfde als ik een week eerder heb gedaan ter voorbereiding op de Kwaakerrun. Dit was namelijk wel goed bevallen.

Op zondag stond er weer een wedstrijd op de planning! De halve van Helmond. In overleg met mijn trainer de besproken dat 1 uur en 35 minuten tot de mogelijkheden bestaat. Dat is toch wel flink vlammen! Eerder dit jaar twee keer een schema gevolgd om de halve in 1 uur en 36 minuten te lopen maar toen kwam het er steeds niet van vanwege het weer. Nu kan ik de gemaakte progressie dus toch nog in praktijk brengen. Lekker vroeg die kant op gegaan om op die manier goed voorbereid te zijn. Het stomste wat ik daar gedaan heb is een flesje water kopen. Toen had ik dus kleingeld was ik in mijn telefoonhoesje heb gedaan, die ik weer draag in mijn fitbelt. Tijdens het lopen ging mijn telefoon alle kanten op en tijdens de race heb ik dit dus op moeten lossen. Dit kost tijd die juist dan zo kostbaar is. Niet handig! Wat ook niet handig was, was dat ik zo veel gedronken had (het was immers warm en dan moet je goed drinken) dat ik tijdens de race nog naar het toilet moest. En juist om deze redenen moest ik van mijn trainer wat wedstrijdjes lopen: ervaring op dit. Dit wil je natuurlijk ook niet tijdens de marathon. Met een nieuw record op de halve van 1:37:59 en een mooie medaille ben ik de zondag goed gestart! Het weer heeft die dag ook veel gedaan, het voelde warm en de zon scheen vol op. Zonder deze 3 variabelen had er absoluut nog een betere tijd ingezeten. De week afgesloten met 55,8 kilometer op de teller, een verbeterd PR en ervaringen rijker, dik tevreden dus!

Delen via: