Hoe ging het in oktober?

Oktober is de maand waarin in mijn herstel op een andere manier voort ging zetten. Op 1 oktober had ik mijn eerste afspraak bij De Kinesist, een sportfysiotherapeut voor de serieuze sporter. Precies wat ik nodig heb!

Bij de eerste sessie werd eigenlijk duidelijk de pees wel ontstoken is, maar al met al het het veel erger gekund. Gelukkig heb ik dus op tijd aan de bel getrokken! Het is blijkbaar zo dat mijn linker kuit een centimeter minder spiermassa heeft en daardoor dus minder sterk is dan mijn rechter kuit. Dit zal zijn uitwerking hebben op de achillespees. Ook is mijn enkel alles behalve mobiel waarbij links het minst mobiel is. We gaan nu proberen links en rechts in zowel spiermassa als mobiliteit gelijk te krijgen. Een echo van de pees werd niet nodig geacht omdat het geen invloed heeft op het herstelschema. Ik kreeg mee dat ik het 0-punt moest gaan bepalen. Dit houd in dat ik op zoek na naar het punt waar ik pijnvrij kan lopen en waar ik net wat voel. Het tempo werd verlaagd met 6min/km kilometer en de eerste sessie begon ik 20 minuten (3,36 kilometer, jeej!). Belangrijk was dat er tussen iedere training minimaal 1 dag tijd moet zitten. De tweede sessie liep ik 25 minuten hard (4,19 kilometer).

Sow far so good dus op naar sessie 3 met 30 minuten hardlopen (5,03 kilometer). Daar waar deze afstanden mij niet echt interesseren daar ik vooral geniet van de 10 a 15 kilometer loopjes was ik echt blij dat ik in ieder geval 5 kilometer pijn vrij kon hardlopen. Weliswaar niet op een denderend tempo, maar herstel is nu het belangrijkste. Die tempo’s komen wel weer! Sessie 4 liep ik 35 minuten (5,85 kilometer) en ook dit ging goed. Diezelfde dag had ik weer een afspraak bij De Kinesist en wat opdrachten mee kregen om mijn kuit aan te sterken. Twee dagen later was de NN Running Day en ik had me ingeschreven voor de 10 van Eindhoven. Of dit slim was wist ik nog niet, maar had er wel onwijs veel zin in. De stap van 35 minuten naar een uur was groot maar het is goed gaan, zonder ergens last van te hebben tijdens het lopen.

Zo bleef het opbouwen gedurende de maand gestaag gaan tot aan het uur hardlopen. Op 15 oktober had ik weer een afspraak bij de Kinesist. Alles werd weer los gemaakt en een soort van interval werd besproken. Om-en-om op een tempo van 6 min/km en 5.30/km lopen was het plan, voor 8 kilometer lang. De laatste twee weken liep ik dus óf de interval 8 kilometer of de 10 kilometer op 6min/km.

Al met al gaat het goed. Ik voel tijdens het lopen wel mijn kuit of de pees maar dit voelt meestal wel als een 1 of 2 (van 10 waarbij 10 het meest pijnlijk is). Dit mag van de fysiotherapeut. Als het ’s avonds maar weg is, een absolute 0. Dit heb ik tot nu toe nog altijd gehad. De pijn wordt dus niet erger en de training bouwt zich (zeker in herhalingen calf raises) gestaag op. Mijn laatste sessie bij De Kinesist vroeg ik wat de prognose is. Waarschijnlijk binnen 3 maanden klachtenvrij. Daarna kan het echte opbouwen weer beginnen. Dit moet dan ook wel, want de marathon van Berlijn staat nog steeds op de planning!

Delen via: