Geen recordje deze week

De eerste training vond plaats op een dinsdag daar ik maandag een rustdag had. Er stond een intervaltrainig op de planning al verliep dit niet geheel naar wens: ik stond op de verkeerde plek! Op dinsdag train ik sinds ik mijn schema heb van TopSportief op diverse locaties die de trainer aangeeft. Het was mij echter ontgaan dat ik niet bij de baan moest zijn maar in het bos! Hierdoor moest ik opzoek naar de groep en dat had iets meer voeten in de aarde dan verwacht. Terwijl ik aan het zoeken was het ik er maar een fartlek training van gemaakt daar ik geen idee had of ik ze nog zou vinden en ook vooral wanneer. Eenmaal bij de groep aangekomen had ik er al bijna 5 kilometer opzitten in best een lekker tempo. Tijdens de training stonden we met z’n alle op een kruispunt en moest ieder een weg inrennen. Op het fluitje zo spoedig mogelijk omdraaien om daarna in hetzelfde tempo weer terug te komen. Hoe lang het duurde voordat het fluitje klonk wist je niet van te voren. Uiteindelijk best een lekkere training en met een goed gevoel sloot ik de training af met bijna 10 kilometer in de benen.

Woensdag stond er een duurloop van 19 kilometer op de planning met een tempo van 5:00min/km. Ik liep uiteindelijk 2 seconden per kilometer sneller en een gemiddelde hartslag van 150 bpm. In de ochtend had ik last van een stijve achillespees maar gedurende de dag geen last van gehad. Ook na het lopen had ik hier gelukkig geen last van. Al met al dik tevreden!

Donderdag stond er net als vorige week een ontspannen herstelloopje op de planning van 45 minuten. Omdat ik vrij krap in de tijd zat heb ik deze niet onverhard gelopen (zo hoefde ik niet eerst naar het bos te gaan) en heb ik er een loopje van 40 minuten van gemaakt. De afstand was uiteindelijk 7,23 kilometer met een gemiddelde snelheid van 5:32 min/km en 138 bpm.

Vrijdag was weer een rustdag en op zondag stond er een extensieve interval op de planning. Hier kwam ik er achter dat ik vorige week de verkeerde heb gedaan. Namelijk die van deze week. Naja, dan nog maar een keer 🙂 Opdracht was 5 – 6 – 6- 5 minuten in tempo dat iets sneller is dan marathon tempo tempo. Pauzes: 2 ½’- 3′ – 3′ met wederom goed in- en uitlopen. Op een of andere manier voelde de versnellingen wel zwaar aan terwijl het toch zeker niet super snel was ( tussen 4:40 en 4:50). Al met al wel prima gelopen.

Op zondag was het weer tijd voor duurloop 1 (5:27min/km) welke 2 uur en een kwartier zou duren. Redelijk vroeg op de ochtend vertrokken waardoor te temperatuur gemiddeld 15°C was. Prima temperatuurtje om in te lopen! Het tempo was gemiddeld in werkelijkheid 5:20min/km met een gemiddelde hartslag van 141. Daar ben ik best trots op! Vorige marathontraining liep ik  bij een tempo van 5:25 min/km met een hartslag tussen de 150 a 155 bpm. In april schreef ik nog dat bij het tempo van 5:24 min/km een bpm van 141 hoort en nu is dit dus alweer verbetert naar 5:20 min/km. Toch fijn om zo de progressie te zien! Dit moet ik natuurlijk wel met een korrel zout nemen daar ik niet weet of er in beide gevallen even veel wind stond e.d. maar ik ben er toch blij mee. In totaal bedroeg de duurloop 25,32 kilometer en werd de week afgesloten met 69,1 kilometer. Geen recordje voor deze week dus, maar wel weer een week lekker getraind!

Delen via: