Een weekje niks

Deze week stond in het teken van rust. Niet eens actieve rust, maar gewoon even geen zelfopgelegde verplichtingen. Alleen lopen als ik daar zin in had. Normaal probeer ik wel op dinsdag- en donderdagavond te trainen, dat zat er nu niet in. Op beide datums stonden er verplichtingen op de agenda die helemaal niets met hardlopen te maken hadden. Op de overige dagen had ik er ook geen tijd voor. Resultaat van deze druk week: 1 hardloopsessie. Op donderdag ben ik bewust eerder gestopt met werken zodat ik in ieder geval één keer aan de slag kon gaan.

Het werd een rondje van 11,5 kilometer. Aangezien deze week in het teken van rust stond had ik wel als regel dat mijn hartslag laag moest blijven, rond de 140 bpm. Het tempo was niet belangrijk. Ik ga deze keer niet alle statistieken in een tabel verwerken maar het is goed gelukt. Met een gemiddelde van 144 bpm liep ik 5:26 min/km. Helemaal niet zo slecht!

Vooruitblik aankomende week

Eerder schreef ik dat ik op 30 november mee wilde doen aan de Zoladz op 30 november. Hiervoor moet ik eerst mijn huidige maximale hartslag scherp hebben en dat heb ik nu niet. Ik kan deze natuurlijk wel vast stellen, maar dan begin ik al niet goed uitgerust aan de test. Heb je net een wedstrijd gelopen of een zware training gedaan, heeft het niet zoveel zin een Zoladztest te doen. Je bent dan nog onvoldoende hersteld van de wedstrijd en dat geeft geen bruikbare meetwaarden. Dit ga ik aankomende week dus ook niet doen.

Wat ga ik wel doen? 4 hardloopsessies bestaande uit een intervalsessie, een snelle duurloop en twee korte herstelloopjes Op dinsdag begin ik met 5 kilometer warming-up, echt lekker rustig beginnen om daarna 5×1.000m te kunnen knallen op een tempo van 4:00 min/km. Dat is snel, zeker als ik kijk naar hoe het de afgelopen keer ging, maar als ik fit ben weet ik dat ik het kan. De rust ertussen moet voldoende zijn om te herstellen, denk aan zo’n 400 meter dribbelen. Woensdag wordt er dan lekker uitgelopen, een rustig loopje van 6:00 min/km wat een half uurtje zal duren. Vrijdag de snelle duurloop welke bestaat uit 5 kilometer warming-up, net als dinsdag. Daarna zal ik 10 kilometer gaan versnellen, denk aan 4:30 min/km. Gemiddeld genomen zal dit dan geen geweldige tijd zijn, maar op deze manier raak ik wel meer gewend aan een wat hoger tempo voor een langere tijd.

Delen via: