Een rustig herstelweekje

Deze week stond in het teken van herstel. Er mocht weer worden hardgelopen, maar enkel korte stukjes. 20 Minuten met een tempo 10 a 15 seconden trager dan het marathontempo was de planning.

Dit ging niet helemaal als gepland. Warming-up en cooling-down doe ik normaal enkel alleen bij intervaltrainingen dus voor beide heb ik 5 minuten geteld. Ik mocht van mezelf dus 30 minuten lopen. Voor de tempobepaling ben ik uit gegaan van mijn 5.20 min/km. Dit is niet mijn feitelijke marathonsnelheid geweest maar wel mijn beoogde. Daarbij had ik weinig zin om echt te rustig te gaan lopen aangezien ik eigenlijk vanaf het begin geen spierpijn heb gehad. Of dit verstandig is weet ik niet, daar komen we vanzelf achter.

De eerste twee loopsessies waren qua route bijna gelijk aan elkaar. Op dinsdag kwam het in totaal uit op 6.29 km. Dit liep ik met een gemiddeld tempo van 4:47 min/km en een gemiddelde hartslag van 155 bpm. Hierbij moet ik wel de kanttekening plaatsen dat ik tussendoor nog een tussenstop heb gehad aangezien ik bij een vriend van me nog wat af moest geven. Hierdoor is natuurlijk mijn hartslag natuurlijk weer gezakt. Zonder deze tussenstop was mijn gemiddelde vermoedelijk op 157 of ergens in die richting uitgekomen. Statistisch gezien niet slecht. Hierin zie ik niet heel veel verval ten opzichte van voor de marathon. Op donderdag was de route 6.22 km. Deze liep ik in de ochtend, wat ik wel lekker vind maar vaak wel als zwaarder ervaar. Het gemiddelde tempo betrof 4:50 min/km met een gemiddelde hartslag van 155 bpm. Beide hardloopsessies zien er statisch echt niet slecht uit. Al zie ik wel dat mijn hartslag wat sneller stijgt dan normaal. Ook merk ik dat ik het erg lastig vind om me aan de opdracht te houden: ik wil steeds sneller. Toch moet ik nog 2 weken proberen rustig aan te doen.

Ik heb nog een derde loopsessie gedaan, deze was echter samen met mijn vriendin. Hierin heb we 6,98 kilometer gerend met een gemiddeld tempo van 6:39 min/km. Dit betrof een interval training voor Linda met 4 minuten hardlopen en 2 minuten rust (waarbij rust lopen is).

In mijn vorige bericht had ik aangehaald om deze week aan de slag te gaan met mijn doelstellingen. Aangezien ik nog 2 weken relatieve rust moet houden wil ik echter nog niet te vroeg aan de doelstellingen denken. Ondanks dat ik natuurlijk in mijn hoofd wel al ongeveer weet welke kant op wil, moet ik deze wens nog even laten rusten. Anders lukt het me nooit om de rust te waarborgen.

Aankomende week staat er een soort interval op de planning. 3 keer 1.200 meter op 4.40 min/km met daartussen 2 minuten rust. Op woensdag wil ik in de ochtend een rustig loopje van een half uur doen. Op donderdag vervolgens 4 keer 1.200 meter op 4.40 min/km met daartussen 2 minuten rust. Op vrijdagochtend weer een rustig loopje van een half uur. Op zaterdag of zondag wil ik daarna weer met mijn vriendin samen een stukje hobbelen. Dan heb ik 5 korte sessies gehad welke naar mijn mening niet direct te veel vragen van mijn lichaam maar ben dan toch even lekker bezig geweest. Ik heb er nu al zin in!

Ik kan werkelijk niet wachten tot ik weer echt aan een schema kan beginnen. Het vooruitkijken en plannen van trainingen motiveert enorm. Nog even volhouden!

Delen via: