De laatste week herstellen

Er stonden 4 weken van herstel na de marathon op de planning. Deze zitten er met het afsluiten van deze week eindelijk op. Dat betekend dat ik (volgens de planning) volledig herstel zou moeten zijn en weer volle bak kan gaan trainen! Voordat ik daarmee aan de slag kan een verslag van hoe deze week is verlopen. Daar waar ik vorige week aardig van mijn plan ben afgeweken is dat deze week een stuk beter gegaan.

Op dinsdagochtend ben ik geheel volgens plan begonnen met een rondje met 10 versnellingen van 200 meter. Deze versnellingen zouden gemiddeld op 4:15 min/km gelopen worden maar kwamen in de praktijk op 4:08 min/km uit. Hierover ben ik totaal niet ontevreden. Over het gemiddelde rusttempo had ik van te voren geen afspraken gemaakt. Gemiddeld genomen zat dit tussen een tempo van 5:40 min/km en 6:00 min/km. De totale loopafstand kwam op 8,69km in 47:46 minuten. Op woensdag stond er eigenlijk een herstelloopje van 5 kilometer op de planning maar aangezien ik in de avond naar een sponsoravond moest had ik hier geen tijd voor. Ik heb op dinsdagavond dan maar direct het herstelrondje er achteraan geplakt. Dit herstelrondje liep ik samen met Linda. Hierdoor wist ik dan ook zeker dat het een echt herstelrondje zou worden zonder dat ik in de verleiding zou komen om mezelf uit te dagen. We liepen precies 30 minuten op een tempo van 6:46 min/km met een hartslag van gemiddeld 128 bpm. Een prima herstelrondje dus!

Op donderdag heb ik dezelfde training gevolgd als op dinsdag. Ik voelde me echter zo fit dat ik me niet helemaal aan de vooraf afgesproken tijden heb gehouden. Dit resulteerde in meer kilometers in minder tijd. Waar ik dinsdag in totaal 8,69 km in 47:46 minuten liep was dat donderdag 9,71 kilometer in 46:08 minuten. De versnellingen liep ik met een gemiddelde van 4 minuten per kilometer. Het rusttempo was echter een stuk sneller in vergelijking met dinsdag, namelijk 5:01 min/km met zelfs een rust van 4:39 min/km. Wat is dat lekker! Als herstelrondje heb ik een lag later lekker een klein rondje (6,81 km) in het bos gelopen in 34:04 minuten gelopen. Dit resulteerde in een gemiddeld tempo van 5:00 min/km. Dit lijkt snel, is het voor mij misschien ook wel voor een herstelrondje maar toch is mijn gemiddelde hartslag 149 bpm. Ik had dan ook met mezelf afgesproken dat dit absoluut niet hoger mocht zijn dan 150 bpm. Mission accomplished!

Hiermee lijkt de week teneinde. Maar niets was minder waar. Op zaterdagochtend was Linda echt vroeg wakker en stond dan op tijd naast ons bed met de vraag of ik mee wil gaan met hardlopen. Ik had eigenlijk geen zin, maar heb haar beloofd haar te ondersteunen tijdens haar trainingen en ze gaf aan dat ze het toch fijn zou vinden als ik mee zou gaan. Nou, soms moet het dan maar. Samen liepen we 5,51 kilometer in 35:01 minuten. Gemiddeld is dit met een tempo van 6:21 min/km, lekker rustig zou je denken. Al zette het me wel aan het denken dat ik dit deed met een gemiddelde hartslag van van 154 bpm. Een schil contrast met een dag eerder. Enige verschil is dat ik normaal (dus ook vrijdag) loop met mijn borstband en die had ik zaterdag niet om. Dit zou het verschil kunnen verklaren al vindt ik het verschil wel groot. Op dit tempo zou mijn hartslag toch ongeveer 140 bpm moeten zijn in plaats van 154 bpm. Qua ademhaling voelde het niet zwaar dus de volgende keer toch maar weer lopen met borstband. Op die manier kan ik in ieder geval een betere analyse maken. Het blijft nu toch een beetje twisten of het nou vermoeidheid is of dat het verschil kom met wel/geen borstband.

Vooruitzicht aankomende week

Mijn trainingsdoelen voor aankomende week vind ik lastig te bepalen. Echt doelen voor komende tijd heb ik nog niet concreet en heb in de korte termijn alleen de Zevenheuvelennacht op de planning staan. Aankomende week ga ik dan ook gewoon doen wat ik fijn vind. Ik merk dat ik de wat “langere” rondjes mis. Week 12 van het schema van voor de Marathon van Eindhoven vond ik echt heerlijk! Toen stonden er twee duurlopen, een interval en een wedstrijd op de planning. De tweede duurloop is niet doorgegaan en de wedstrijd was een wedstrijd van 5 kilometer op rustig tempo. Wat er toen op de planning stond ga ik nu weer doen waarbij er ook maar 1 duurloop wordt gedaan. Wat stond er toen ook alweer op het programma?

We beginnen met een duurloop van 75 minuten met een gemiddelde hartslag van ongeveer 156 bpm. Als tweede training staat de interval op de training. Deze zal bestaan uit 8 keer 3 minuten een tempo verhoging met daar tussen in steeds 1 minuut rust. Tijdens deze tempoverhogingen moet het tempo zo oplopen dat ik de drie minuten net vol houd. De rust moet langzaam genoeg zijn om goed te herstellen voor de volgende tempoverhoging.

Het enige wat ik daarna nog hoef te doen is alleen maar de Zevenheuvelennacht lopen 🙂

Delen via: