De derde week rust

Planningen zijn er om van af te wijken toch? Dat is deze week zeker gelukt! Ik had in eerste instantie 5 loopjes op de planning, dit zijn er 4 geworden. Van de 5 waren er 2 belangrijk. Deze heb ik dan wel weer volgens de planning afgerond.

Mijn eerste loop vond plaats op de maandag in plaats van de dinsdag. Dit was een soort van intervaltraining. 3 keer 1.200 meter met een snelheid van 4:40 min/km met daartussen in 2 minuten rust. Na de warming-up was de eerste 1.200 meter afgerond met een tempo van 4:35 min/km. De tweede 1.200 meter met een tempo van 4:34 en de derde 1.200 meter 4:31 min/km. Gemiddelde hartslag bedroeg 151 bpm. Dit komt natuurlijk ook doordat hier de warming-up bij zit. Dit geeft dus wel een vertekend beeld. Tijdens de intervallen kwam de hartslag maximaal tot 161 bpm uit. Al met al valt het nog wel mee. Toch merk ik wel dat mijn hartslag sneller omhoog schiet.

De tweede loop betrof een herstelrondje van een half uur. Daar waar eerste training een dag eerder was, was dit natuurlijk ook het geval voor het herstelrondje. Het tempo bedroeg 4:54 min/km met een gemiddelde hartslag van 157 bpm. Als ik dit vergelijk met de trainingsweek van 2 weken voor de marathon (week 12) zie je dat ik toen ook met een gemiddeld tempo heb gelopen van 4:54 min/km. Dit was toen met een hartslag van 154 bpm. Het verschil is nu dus 3 slagen per minuut en waren het aantal kilometers minder. Als ik dezelfde aantal kilometers had gelopen was het verschil in de bpm nog wel groter geweest denk ik. Dit toont maar weer aan dat ik nog steeds in mijn herstel zit en goed op moet letten met wat ik doe.

Op donderdag heeft de derde loop plaatsgevonden Dit was bijna dezelfde loop als maandag echter was de duur van de interval nu 1.500 meter in plaats van 1.200. meter. Eigenlijk had het ook 1 interval meer moeten zijn, maar daar kwam ik nu pas achter na het teruglezen van mijn vorige blog. De drie gemiddeldes van de intervallen waren 4:35 min/km, 4:33 min/km en 4:30 min/km. De totale afstand bedroeg 7,27 kilometer (incl warming-up) met een gemiddelde hartslag van 159 bpm. De warming-up was ongeveer even lang als die van dinsdag. De verschil in gemiddelde hartslag zit dus echt in de langere duur van de interval.

Op vrijdag stond er eigenlijk een herstelrondje op de planning, echter heb ik op mijn verplichtingen na niets meer gedaan. Wel werd ik uitgedaagd om zondag mee te lopen met de Kiwanis Maasduinenloop. Ik ben tijdens deze loop bewust niet te diep gegaan, echter is het tijdens zo’n wedstrijd natuurlijk altijd lastig om me in te houden. Het rondje bedroeg 5 kilometer en deze heb ik binnen ongeveer 21:40 afgerond. De hartslag was echter wel aan de hoge kant. Het terrein was veel onverhard met best wel wat plassen water waar je om heen moest en er was een flinke heuvel. Onverhard rennen ben ik helemaal niet gewend. De gemiddelde hartslag was 166 bpm. Dit is natuurlijk aan de hoge kant maar het tempo was dan ook 4:17 min/km. Nog niet waar ik het hebben wil maar liep dan ook niet op mijn maximum. Hier moet ik nog even op wachten.

Voor nu voel ik me goed. Ik vind mijn hartslag nog altijd aan de hoge kant, vooral tijdens inspanningen. Ik heb dan het idee dat het snel stijgt, eerder dan voorheen. Qua spieren en gewrichten heb ik echt geen klachten tijdens het lopen. Enige pijntje was ik nu heb (als ik het zo mag noemen) is dat als ik op de grond zit en mijn voeten laat hangen het was steekt in mijn enkel. Tijdens de inspanningen helemaal geen last van gehad. Ik verwacht dan ook dat dit snel (misschien morgen al) weer weg is.

Vooruitblik aankomende week

Aankomende week wil ik twee intervaltrainingen doen van 10 keer 200 meter op het 5 kilometertempo. Voor het gemak houd ik hier dus 4:15 min/km aan. Na de versnelling 3 minuten actieve rust. Een dag later wil ik een half uurtje rustig uitlopen. In totaal zijn dit dus 4 trainingen. Een nieuwe week, nieuwe kansen! Ik heb er zin in!

Delen via: